نحوه ساختن جدولها (tables)
و براي ستون از تگ استفاده ميکنيم. پس ساختار کلي يک جدول بدين  صورت ميباشد:

نوشته شده توسط : رضا

 

تگ جدولborder رنگ کادرهم با

جدولها يکي از بهترين و مفيدترين عنصرها در صفحات وب ميباشند، با استفاده از آنها ما مي توانيم اطلاعات و عناصررا در يک صفحه سازمان دهي و مرتب کنيم . کليه اطلاعات يا عناصر ديگر وب را ميتوانيم داخل رديف ها يا ستون هاي يک جدول قرار دهيم بدون آنکه خطوط جدول مشخص باشد و يا در صورت نياز خطوط آنها نمايان ميشود. کمتر کسي را پيدا ميکنيد که از اين  عنصر استفاده نکند و زمانيکه تجربه کافي براي طراحي يک سايت بدست آورديد به اهميت اين عنصر پي خواهيد برد.تگ مشخصه جدول
ميباشد. اما براي اضافه کردن رديف به يک جدول از



this is a table.

هر چه تگهاي رديف و ستون بيشتر باشد به همان اندازه ما در جدولمان خانه خواهيم داشت. مجموعه کد بالا نشان دهنده يک جدول با يک رديف و يک ستون است يعني اين جدول داراي يک خانه ميباشد. يکي از ويژگيهاي جدول که محبوبيت آنرا زياد ميکند اينست که هر خانه از آن ميتواند به طور مجزا زمينه رنگي و يا عکسي در زمينه آن داشته باشد البته اندازه هاي هر خانه هم ميتواند متفاوت باشد.

 

خب براي اينکه بتوانيم يک جدول را در مرورگر خود ببينيم بايد با خصوصيت  border=" " آشنا شويم. اين خصوصيت دور جدول يک کادردرست ميکند البته اگر اين خصوصيت را برابربا صفر قرار دهيم يا آنرا ننويسيم کادر دور جدول در مرورگر نمايان نخواهد شد و هر چه عدد بزرگتري بگذاريم کادر ضخيم تري خواهيم داشت، در ضمن  bordercolor=" "  که برابر با عدد هگز رنگ است تعيين ميشود. border ويژگيهاي ديگري هم دارد، به طور مثال شما ميتوانيد خصوصيت  frame=" "  را به تگ   اضافه کرده و آنرا برابر با يکي از کلمات void, above, below, hsides, vsides,lhs, rhs, box  قرار دهيد تا کادر دور جدول را کنترل کنيد. اين کلمات هر کدام يک قسمت از کادر را نمايان ميکنند.

ruleمثال

ويژگي ديگري هم هست ولي بهتره اول يک جدول درست کنيد تا مطلب جا بيافتد، برنامه Notepad را باز کنيد و کد زير را وارد کرده و به اسم Table.htm  ذخيره کنيد:








cell 01cell 02
cell 03cell 04

 

حالا خصوصيت rules=" "را به تگاضافه کنيد و هر بار يکي از کلمات all, none, groups, rows, cols  را جلوي آن قرار دهيد و فايل را دوباره ذخيره کنيد تا تاثير اين خصوصيت را ببينيد.مثال

Alignmentمثال

  ميتوانيد با استفاده از خصوصيت align=" "که در تگ  

و ، قسمت بدنه را با و قسمت انتهايي را با کنترل ميکنيم. اين تگ داراي خصوصيت align نيز ميباشد.

colgroupمثال

همچنين با تگ

ميتوانيد خصوصيات کليه ستونهاي يک جدول را کنترل کنيد که اين تگ علاوه بر خصوصيات گفته شده در اين بخش داراي خصوصيت span=" " نيز ميباشد که توسط آن تعداد ستونهايي که بايد کنترل شوند را تعيين ميکنيد.

summery

يک خصوصيت ديگر نيز براي تگ

مينويسيد محل قرارگرفتن يک عنصر مانند متن را تعيين کنيد که ميتوانيد اين خصوصيت را با کلمات    left, right, center, justify  مقداردهي کنيد.

height, widthمثال

با خصوصيات height=" " , width=" "  هم اندازه طول و عرض يک جدول را ميتوان کنترل کرد که بايد آنها را برابر با عدد در مقياس پيکسل قرار دهيد در ضمن شما ميتوانيد از درصد % هم استفاده کنيد مانند width="90%"  که اين جدول نود درصد عرض يک صفحه را اشغال ميکند.

bgcolorمثال

 براي تعيين رنگ زمينه يک جدول ازbgcolor=" "  که با عدد هگز رنگها مقدار دهي ميشود استفاده ميکنيم. اين خصوصيت را در تگ هاي

هم مي توانيد بکار بريد.

cellspacing, cellpaddingمثال

 تگ دو خصوصيت ديگر هم دارد که شما با بکار بردن آنها ميتوانيد فاصله بين خانه هاي جدول را از هم کنترل کنيد يعني فضاي خالي بين خانه ها اضافه کنيد، اين خصوصيت اين است   cellspacing=" "و ديگري فاصله بين متن داخل يک خانه در جدول با لبه هاي چارچوب آن خانه است که خصوصيت cellpadding=" "  اين وظيفه را به عهده دارد. هرچه مقداردهي عددي آنها بزرگتر باشد فاصله ها بيشتر خواهد بود.

 header:

مثال

حالا که با درست کردن رديف و ستون در جدول آشنا شديد، ميتوانيد براي هر ستون و رديف عنوان گذاري کنيد و يک تيتر به بالاي ستون يا به ابتداي يک رديف اضافه کنيد. در هر قسمت که شما به يک تيتر و عنوان نياز داشتيد بجاي تگ

از تگ استفاده کنيد که در اين حالت متن نوشته شده در آن خانه بصورت ضخيم ظاهر شده و از بقيه متمايز ميشود.

colspan, rowspanمثال

گاهي اوقات شما نياز داريد تا چند خانه در يک رديف يا يک ستون از جدول را ترکيب کنيد تا يک خانه درست شود و بطور مثال يک تيتر و عنوان در آن قرار دهيد که براي ترکيب خانه هاي يک ستون از خصوصيت rowspan=" " و براي يک رديف از colspan=" " در تگ

در ميان تگهاي
استفاده ميکنيد و مقدار آنرا برابر با تعداد خانه هايي که بايد يکي شوند، قرار ميدهيد.

captionمثال

بطور معمول هر جدول داراي يک اسم و يا يک توضيح ميباشد که آنرا با تگ

مشخص ميکنند. اين تگ داراي خصوصيت align=" "  ميباشد با کلمات top, bottom, left, center, right مقداردهي ميشود.

thead, tbody, tfootمثال

اگر جدول شما داراي ستونها و رديفهاي زيادي است پس تکرار خصوصيات در هر تگ مربوطه بسيار دشوار است. شما ميتوانيد بصورت گروهي اين خصوصيات را کنترل کنيد. براي کنترل رديفها بايد آنها را به سه قسمت تقسيم کرد، قسمت سرشامل فقط خانه هاي رديف اول، بدنه شامل همه رديفهاي وسط و قسمت انتهايي شامل فقط خانه هاي آخرين رديف، که قسمت سر را با

هست بنام summery=" " که توصيفي از جدول ميباشد ولي در جايي نمايش داده نميشود. اين خصوصيت براي مرورگرهايي که فقط متن را نمايش ميدهند و يا مرورگرهاي مخصوص افراد ناتوان ، مفيد ميباشد که بهتر است از آن استفاده کنيد.

 به اين موضوع هم توجه داشته باشيد که شما ميتوانيد داخل يک جدول، جدول ديگري هم درست کنيد يعني داخل هرخانه جداگانه يک جدول بسازيد که به اين روشNested table  گفته ميشود.

 

 





:: موضوعات مرتبط: ساختن جدولها , ,
:: برچسب‌ها: نحوه ساختن جدولها (tables) در html , آموزش کدنویسی Html , آموزش اچ تی ام ال ,
:: بازدید از این مطلب : 743
|
امتیاز مطلب : 133
|
تعداد امتیازدهندگان : 38
|
مجموع امتیاز : 38
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1389 | نظرات ()

مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








متن دلخواه شما